Kontakt

Välkommen att kontakta Tidaholms kommun.

Kontaktcenter

Du kan alltid ringa till kontaktcenter eller skicka e-post till vår gemensamma e-postadress så hjälper vi dig att komma rätt. Se öppettider nedan.

Telefon: 0502-60 60 00

E-post : kontaktcenter@tidaholm.se

När du skickar e-post till kommunen kommer vi att behandla dina personuppgifter enligt våra rutiner.

Ring oss via Texttelefoni, bildtelefoni eller teletal

Kontakta oss via Texttelefoni.se

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats. eller mobilappen ”Texttelefoni.se” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.

  • För dig som vill ringa upp någon som skriver sin dialog. Telefon: 020-600 650.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.texttelefoni.se Länk till annan webbplats..

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Bildtelefoni.net

  • För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
    Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via bildtelefoni.net Länk till annan webbplats.. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
  • För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
  • När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du vill ringa.

Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net Länk till annan webbplats..

Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.

Kontakta oss via Teletal

  • Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.

Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se.

Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.

Organisationsuppgifter

Officiell e-post: kommun@tidaholm.se

Organisationsnummer: 212000-1736

Besöksadress till stadshuset hittar du nedan, övriga besöksadresser finns i anslutning till verksamheternas beskrivningar här på webbplatsen.

Kommunikation och press

Är du journalist eller privatperson och har kommunikationsfrågor kring kommunens verksamheter är du välkommen att kontakta kommunens kommunikatörer.

E-post: kommunikation@tidaholm.se

Stadshuset & kontaktcenter, adress och öppettider

Besöksadress

Torggatan 26 A, Tidaholm

Postadress

Tidaholms kommun, 522 83 Tidaholm

Öppettider

September - april

  • Måndag - torsdag, kl. 7.30-16.30
  • Fredag, kl. 7.30-15
  • Vecka 52, lunchstängt klockan 12-13

Maj - augusti

  • Måndag - torsdag, kl. 7.30-16
  • Fredag, kl. 7.30-15
  • Vecka 28-32, lunchstängt klockan 12-13

Röda dagar stängt. Dag före helgdag och klämdagar stänger växel och kontaktcenter klockan 12.

Avvikande öppettider 2024

  • 5 januari, dag före trettondagen: 7.30-12
  • 15 februari, 7.30-9, 13-16.30 (stängt pga utbildning)
  • 22 februari, 7.30-9, 13-16.30 (stängt pga utbildning)
  • 28 mars, skärtorsdag: 7.30-12
  • 30 april, dag före 1 maj: 7.30-12
  • 8 maj, dag före Kristi himmelsfärd: 7.30-12
  • 10 maj, klämdag: 7.30-12
  • 17 maj, dag före pingstafton: 7.30-12
  • 5 juni, dag före Sveriges nationaldag: 7.30-12
  • 20 juni, dag före midsommarafton: 7.30-12
  • 21 juni, midsommarafton: stängt
  • 1 november, dag före alla helgonsafton: 7.30-12
  • 23 december, dag före julafton: 7.30-12
  • 30 december, dag före nyårsafton: 7.30-12

Kontaktuppgifter till förvaltningarna

Nedan finns kontaktuppgifter till samtliga kommunens förvaltningar, du hittar också kontaktuppgifter till förvaltningschefer här på webben.

Barn- och utbildningsförvaltningen

Kultur- och fritidsförvaltningen

Samhällsbyggnadsförvaltningen

Social- & omvårdnadsförvaltningen

Kommunens journummer

Under ordinarie arbetstid är du välkommen att kontakta receptionen. Utanför ordinarie arbetstider finns journummer för nedanstående funktioner.

Telefonnummer till verksamheter med jour

Verksamhet

Telefonnummer

Vattten & avlopp

0703-31 60 86

Fastighet

0706-70 01 42

Socialtjänsten (jour i Skövde)

0500-49 74 21 alt. 0500-49 74 22

Tidaholms energi

0502-77 45 00

Gata

0702-87 61 01


Synpunkter och felanmälan

Om du har ett förslag, vill lämna beröm eller ge kritik kan du skicka in en synpunkt till oss.

Har sett något i vår offentliga miljö som behöver åtgärdas kan du skicka in en felanmälan för att göra oss uppmärksamma på problemet.

Fakturafrågor

För att kunna ha ett effektivt arbetssätt och samtidigt spara på miljön tar Tidaholms kommun endast emot elektroniska fakturor från och med 1 oktober 2023. Nedan kan du läsa mer om hur man ska gå till väga.

Nationella larmnummer

Befinner du dig i en akut nödsituation då det är fara för liv, egendom eller miljö - ring 112.

Övriga viktiga telefonnummer som gäller hela landet hittar du på SOS-alarms webbplats:

Information om nationella minoritetsspråk

De nationella minoritetsspråken är finska, jiddish, meänkieli, romani chib och samiska. Tidaholms kommun är inte förvaltningsområde för något av de nationella minoritetsspråken. Vi använder svenska som språk i samtliga verksamheter.

Om du talar ett minoritetsspråk har du vissa rättigheter i kontakt med kommunen. Har du ett ärende hos en av våra förvaltningsmyndigheter har du rätt att använda finska, meänkieli respektive samiska, om vi har personal som behärskar minoritetsspråket. Detsamma gäller inom äldreomsorgen där vi är skyldiga att ge dig service och omvårdnad av personal som behärskar minoritetsspråk, om du vill ha det och om vi har någon i personalen som behärskar minoritetsspråket.

Om du har behov av att kommunicera med oss på något av de nationella minoritetsspråken kan du kontakta oss med dina önskemål för en dialog kring och hur vi kan möta ditt behov.

Enligt språklagen ska det allmänna skydda och främja de nationella minoritetsspråken. Särskilda rättigheter gällande minoritetsspråken finns även i rättegångsbalken och förvaltningsprocesslagen (rätten till tolk) samt skollagen (förskola m.m. inom förvaltningsområde).

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:20 februari 2024