- Startsida
- Näringsliv & arbete
- Näringsliv
- Utvecklingsprojekt
Utvecklingsprojekt
Tidaholms kommun arbetar aktivt med olika utvecklingsprojekt så att Tidaholm ska vara en bra kommun att leva, verka och bo i. Här hittar du några av utvecklingsprojekten.
Stadskärnans utveckling
En ny ”Vision och strategi för stadskärnans utveckling” har tagits fram som ska visa riktningen i hur vi i Tidaholm vill utveckla vår stadskärna. Detta är en del av det pågående arbetet för att QM-certifiera stadskärnan. QM är en kvalitetsmärkning för samverkansorganisationer i centrum och stadskärnor som Svenska Stadskärnor erbjuder som ett verktyg för att säkerställa långsiktighet i samverkansprocesserna i en stad.
Stadskärnan i Tidaholm är en stor tillgång för den samlade utvecklingen i vår kommun. Såväl tidaholmare som besökare värdesätter den för upplevelser, möten och lättillgänglig shopping. Stadskärnan är också en viktig arena för företagande i Tidaholm genom sitt rika utbud av handels- och tjänsteföretag. Tillsammans utvecklar vi stadskärnan och skapar livet mellan husen.
Under våren 2019 pågick ett arbete med att ta fram visuella visionsbilder för Tidaholms stadskärna. För att ta fram innehållet till bilderna har Tyréns, med Tomas Kruth i spetsen fått uppdraget att leda processen. För att få en bred förankring genomfördes workshops, intervjuer m.m.
Kontakt
Internationellt samarbete
Tidaholm och Skaraborg har ett näringslivssamarbete med staden Rockford och området Midwest i USA. Syftet är att hjälpa lokala företag i Skaraborg att hitta kontakter i USA och även vara en väg in för Amerikanska företag som vill hitta kontakter i Sverige.
Kontakt
Tidaholms Platsvarumärke
Näringslivsenheten i Tidaholms kommun fick i uppdrag av politiken att under 2018-2019 ta fram Tidaholms Platsvarumärke, detta som en följd av förprojektet Bilden av Tidaholm. Den strategiska kommunikationsbyrån Identx fick i uppdrag att under våren 2019 leda processen tillsammans med arbetsgrupp och styrgrupp för projektet. Ett platsvarumärke har nu tagits fram och lanserades 25 april 2019.
Varför ett platsvarumärke?
Platsvarumärkesarbetet syftar till att stärka Tidaholms konkurrens- och attraktionskraft så att fler väljer att bo, besöka och driva företag i Tidaholm. Ett plastvarumärke ägs av alla som bor och verkar på en plats. Tidaholms platsvarumärke skapar synlighet för Tidaholm som plats och ska sedan användas av boende, företagare och besökare samt föreningsliv och kommunala tjänstepersoner som marknadsföring, vilket bidrar till Tidaholms attraktionskraft.
Läs allt om Tidaholms Platsvarumärke
På platsentidaholm.se Länk till annan webbplats. hittar du information om Platsvarumärket och hur du kan använda det. Där finns även kontaktuppgifter om du vill veta ännu mer, tveka inte att höra av dig.