- Startsida
- Omsorg, stöd & hjälp
- Ekonomi
- Konsumentrådgivning
Konsumentrådgivning
Är du inte nöjd med en vara eller tjänst finns det flera saker du kan göra, läs mer om dessa nedan. Vill du ha råd och stöd är du välkommen att kontakta den oberoende nationella vägledningen Hallå Konsument Länk till annan webbplats..
Reklamera
Att reklamera betyder att man klagar på en produkt eller tjänst som man inte är nöjd med. Vänd dig i första hand till affären eller näringsidkaren som du har handlat av för att förklara ditt problem.
Ångra
Du kan ångra köp du gjort på distans till exempel på internet eller postorder, vid homeparties eller utanför säljarens affärslokal. Du har alltid 14 dagar på dig att ångra sådana köp.
Anmäla
Konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen till Konsumentombudsmannen.
Allmänna reklamationsnämnden
När du inte kommer överens med företaget du handlat av finns det möjlighet att få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden.
Anmälan av tvister skall göras till ARN. Anmälan kommer med en avgift på 150 kronor per anmälan. Avgiften återbetalas inte.
Kontakt
Hallå Konsument
Länk till annan webbplats.
Oberoende vägledning från Konsumentverket
Telefon: 0771-525 525