Artikeln publicerades 2 juni 2026

Kommunen utreder omfattande smitta från restaurang

UPPDATERAD 2026-06-08 Under måndagen den 1 juni fick kommunens livsmedelsinspektör kännedom om att ett flertal personer drabbats av någon form av magsjuka efter ett besök på en restaurang i centrala Tidaholm mellan onsdag och lördag förra veckan. Nu har provsvaren kommit och Smittskydd Västra Götaland bekräftar att utbrottet orsakades av Norovirus genotyp 2.

Norovirus genotyp 2 är det som i vardagslag kallas vinterkräksjuka. Var smittan kommer ifrån är ännu inte klarlagt.

  • 5/6 fick restaurangen ett föreläggande som innebar att ett antal försiktighetsåtgärder skulle vidtas.
  • 8/6 besöktes restaurangen av kommunen och det konstaterades att alla villkor var uppfyllda och Avdelningen för Miljö- och Bygg har under dagen beslutat att häva föreläggandet om stängning då man bedömer att det inte finns någon risk för vidare smittspridning.

Kommunen har tagit prover från råvaror på restaurangen, provsvaren kommer dröja till nästa vecka eller längre. Utredning pågår i samarbete mellan kommunen och Smittskydd Västra Götaland.