Artikeln publicerades 21 maj 2026

God arbetsmiljö i kommunen – nu fortsätter utvecklingen

Kommunen har nu sammanställt resultatet av den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) för 2025. Resultatet visar generellt på en god arbetsmiljö i kommunen, men det finns också områden som behöver utvecklas vidare.

Det systematiska arbetsmiljöarbetet innebär att arbetsmiljön regelbundet undersöks, risker bedöms, åtgärder genomförs och följs upp. Arbetet sker i samverkan mellan chefer, medarbetare och skyddsombud.

Naturlig del av det dagliga arbetet

Enligt resultatet är det systematiska arbetsmiljöarbetet en naturlig del av det dagliga arbetet i kommunens verksamheter. Uppföljningen visar också att kollegialt stöd finns tillgängligt i det löpande arbetet.

– Vi ser också att tillbud och arbetsskador utreds och att handlingsplaner upprättas för att förebygga att liknande händelser upprepas. Vid behov anlitas även företagshälsovården som ett stöd i arbetsmiljöarbetet, säger Maria Johansson, personalchef i kommunen.

Identifierat förbättringsområden

Ett förbättringsområde som har identifierats är möjligheten att anpassa resurserna efter de krav som ställs i arbetet, särskilt under arbetstoppar eller perioder med hög arbetsbörda, för att undvika ohälsosam arbetsbelastning.

Ett annat utvecklingsområde är att tydliggöra vilka mål som ska prioriteras när tiden inte räcker till, särskilt för chefer. Här arbetar personalenheten med att ta fram en ledarskapsutbildning som är anpassad till kommunens och verksamheternas faktiska förutsättningar.

Fler rapporterar

Antalet anmälda arbetsskador och tillbud har ökat jämfört med föregående år. Förvaltningarna har arbetat aktivt med att informera om vikten av att rapportera händelser, vilket bedöms vara en bidragande orsak till ökningen.

Arbetsmiljö är ett gemensamt ansvar

Resultatet från uppföljningen är ett viktigt underlag för fortsatt dialog och prioriteringar i verksamheterna. Genom att systematiskt följa upp arbetsmiljöarbetet skapas bättre förutsättningar för tidiga insatser, delaktighet och långsiktig utveckling.

– Arbetsmiljöarbetet är ett gemensamt ansvar och resultaten hjälper oss att se både vad som fungerar bra och var vi behöver sätta in åtgärder, säger Maria Johansson.