Tidaholms kommuns hemtjänst genomgår omorganisation för kvalitet och effektivitet
Kommunens hemtjänst har omorganiserats för att öka kvalitet och resurseffektivitet. En ny, geografiskt anpassad struktur har införts och justeras vid behov. Första utvärderingen kan ske om tidigast tre månader med målet att skapa en hållbar och trygg verksamhet för både brukare och personal.
Omorganisationen
Kommunens hemtjänst har nyligen genomgått en omorganisation för att bättre möta framtidens behov. Förändringen syftar till att skapa en verksamhet som är både mer resurseffektiv och håller hög kvalitet för brukarna.
Den nya organisationen bygger på en omfattande genomlysning som identifierade behovet av en mer geografiskt anpassad struktur. För närvarande pågår arbetet med att justera delar som inte fungerar optimalt. Målet är att både brukare och medarbetare ska uppleva förbättringar.
– För att möta framtidens utmaningar och för att helheten ska fungera på lång sikt behöver vi anpassa verksamheten utifrån de genomlysningar som gjorts. Vi ser över vad som behöver justeras och gör de förändringar som krävs för att möta behoven hos både brukare och personal, säger Peter Friberg, ordförande i social- och omvårdnadsnämnden.
Vi följer upp processen
Arbetet följs kontinuerligt upp, och en första utvärdering av förändringarna kan genomföras tidigast om tre månader. Resultaten kommer att analyseras för att identifiera vad som behöver vidareutvecklas. Med stöd av engagerad personal skapas en långsiktigt hållbar hemtjänst med fokus på kvalitet och trygghet.
– Vårt fokus är att förbättra medarbetarnas förutsättningar och säkerställa en verksamhet med hög kvalitet. Genom att analysera och justera där det behövs, ser vi till att skattepengarna används på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, säger Eric Tennevi, socialchef.