Varning: ”Falska” telefonsamtal om spolning av ledningar

Privata fastighetsägare i Tidaholm har fått samtal från ett 010-nummer om spolning av ledningar. De företag som ringer har ingen koppling till Tidaholms kommun. Var vaksam!

Kommunen uppmanar till vaksamhet: Vi har fått information om att säljare ringer upp privata fastighetsägare i Tidaholms kommun från ett 010-nummer och säger att det är dags att spola fastighetens ledningar. Från Tidaholms kommun finns inget krav om att spola eller filma privata ledningsnät för vatten och avlopp. Som fastighetsägare bestämmer du själv om det finns ett behov, du är inte tvingad eller förpliktigad att beställa den här typen av tjänster.

Kommunen har ingen koppling eller samarbete med företag som ringer upp och erbjuder dessa tjänster mot betalning. Det finns fler kommuner som har rapporterat om liknande händelser, det har på andra orter även förekommit att den som ringer har utgett sig för att komma från kommunen. Detta stämmer alltså inte.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst VA/Avfall 0502-60 62 00.

Om du har blivit utsatt för ett bluffsamtal kan du polisanmäla genom att ringa 114 14.

Hur jobbar vi från kommunen?

Kommunen kan behöva ta kontakt med dig i flera olika situationer. Det kan ske via telefon, brev, lapp i brevlådan eller epost. Vid besök kan vi legitimera oss med ID06 legitimation och våra arbetskläder och fordon har kommunloggan. I akuta fall, till exempel vid en vattenläcka, kan vi använda oss av dörrknackning för ge information om en vattenavstängning. Vid planerade arbeten, som till exempel byte av vattenmätare, informeras du via brev i god tid.

Kontakt

VA/Avfall

Kundtjänst

Telefon: 0502-60 62 00

Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)

E-post: va.avfall@tidaholm.se