- Startsida
- Bygga, bo, miljö & trafik
- Avlopp & vatten
- Vattentjänstplan
Vattentjänstplan
En vattentjänstplan innehåller kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Planen ska både visa vilka områden som kan komma att anslutas till kommunalt vatten och avlopp och vilka åtgärder som planeras i den allmänna VA-anläggningen för att försörjningen till befintliga områden ska fungera långsiktigt.
En vattentjänstplan ska också innehålla kommunens bedömning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna VA-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall.
Behöver planen förnyas?
Vattentjänstplanen är inte bindande vilket innebär att åtgärder och prioriteringar i planen kan komma att ändras om förutsättningarna för att genomföra dem förändras. Vattentjänstplanen beslutas av kommunfullmäktige, som minst vart fjärde år ska pröva om vattentjänstplanen är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster.
Bakgrund
Under 2021 startades arbetet med strategisk VA-planering. I ett första steg togs en VA-översikt fram för beskrivning av nuläge och förutsättningar för allmän och enskild VA-försörjning i kommunen. Utifrån nya lagkrav har vi sedan valt att genomföra VA-strategin och VA-planen som en Vattentjänstplan.
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade under våren 2024 att ställa ut förslag till Vattentjänstplan för samråd, i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster. Inkomna synpunkter sammanställdes och kommenterades. Redogörelsen för samrådet ingick i underlagen för ärendet till kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige antog kommunens VA-strategi och Vattentjänstplan i november 2024.
Nästa steg i arbetet
Nu fortsätter arbetet med genomförande av åtgärder och uppföljning av Tidaholms kommuns VA-strategi och Vattentjänstplan.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se