Sophämtning
Insamlingen utförs i egen regi, även på de delar av landsbygden som tidigare hämtades via entreprenör. Hämtning ska ske vid samtliga bebodda eller nyttjade fastigheter. Oavsett var du bor, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst med dina frågor.
Sedan gällande Avfallsföreskrifter och taxa trädde i kraft arbetar vi med att få allt som behövs på plats, innan separat insamling av matavfall praktiskt kan börja införas i kommunen med start under vintern 2025. Att göra stora omställningar tar tid.
Det händer mycket inom avfallshantering och återvinning. Vi är glada för all respons som vi fick från den senaste kundnöjdhetsmätningen Pdf, 57.7 kB, öppnas i nytt fönster. bland kommunens medborgare. Svaren har vi med oss i vår planering för framtiden.
Fastighetsägarens ansvar
Din behållare och din fastighet är vår arbetsmiljö. En normal insamlingsrunda omfattar ca 500 kärl som ska tömmas. För att sophämtningen ska fungera behöver vi hjälpas åt. Som fastighetsägare ansvarar du för att:
- Senast klockan 6 på hämtningsdagen ska du köra fram avfallsbehållaren till tömningsplatsen. Placera med draghandtaget ut mot gatan.
- Du ska snöröja och halkbekämpa vägen fram till behållaren och hålla kärlet fritt från snö och is.
- Soporna ska vara förpackade och locket ska gå att stänga.
- Om det finns soprum ska soporna förvaras i kärlet och rummet ska hållas rent.
- Behållaren ska hållas ren.
- Trädgårdsavfall och lös aska hör inte hemma i behållaren.
- Vägar som behöver användas av hämtningsfordon och eventuella vändytor behöver vara framkomliga, hårdgjorda och dimensionerade för hämtningsfordon, oavsett väderlek eller tidpunkt på året. Minst 3,5 meter fri bredd och 4 meters fri höjd.
- Avfallsföreskrifter och avfallstaxa innehåller mer information.
Sophämtningsturer inom tätorten
Här ser du sophämtningsturer för centrala Tidaholm. Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Sophämtningsturer utanför tätorten
Dag för ordinarie tur är en förenklad och översiktig information. Bor du till exempel längs med en väg som leder vidare mot ett annat område kan din fastighet istället vara inlagd för tömning i det områdets körschema. Kontakta gärna kundtjänst VA/Avfall och fråga vad som gäller just din fastighet.
Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Agnetorp, Baltak, Klämmesbo, Källefall, Liden, Madängsholm |
Tisdag | Bosarp, Dimbo, Ekedalen, Ettak, Härja, Kungslena, Varpaliden, Velinga, Vättak (öster väg 26) |
Onsdag | Fröjered, Hömb, Kavlås |
Fredag | Hellidsberget, Rosenberg, Folkabo, Suntak, Suntakstan |
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Bredsjön, Blåhult, Daretorp, Gälleberg, Hadäng, Vitared, Älgarås |
Tisdag | Bäck, Dvärstorp, Hångsdala, Kymbo, Ottravad, Vättak (väster väg 26), Östra Gerum |
Ändrade tömningsdagar 2024-2025
Vecka | Ordinarie hämtningsdag | Hämtning utförs |
---|---|---|
52 | måndag 23/12 | söndag 22/12 |
tisdag 24/12 | måndag 23/12 | |
onsdag 25/12 | fredag 27/12 | |
torsdag 26/12 | fredag 27/12 | |
fredag 27/12 | lördag 28/12 | |
1 - 2025 | måndag 30/12 | ordinarie dag |
tisdag 31/12 | torsdag 2/1 | |
onsdag 1/1 | fredag 3/1 | |
torsdag 2/1 | fredag 3/1 | |
fredag 3/1 | lördag 4/1 | |
2 | måndag 6/1 | tisdag 7/1 |
tisdag 7/1 | onsdag 8/1 | |
onsdag 8/1 | torsdag 9/1 | |
torsdag 9/1 | ordinarie dag | |
fredag 10/1 | ordinarie dag |
2024 infaller flera helgdagar mitt i veckan, vilket påverkar insamlingen. Vi vill särskilt uppmärksamma dig på att hämtning vissa dagar sker före den ordinarie tömningsdagen och att vissa turer även kommer att ske på söndagar och lördagar.
Driftstörningar och förseningar
Det är viktigt att du ställer fram ditt kärl redan på morgonen och låter det stå kvar framställt tills att vi har tömt. På tömningsdagen kan dina sopor hämtas när som helst, både tidigare och senare än vad man kan uppleva brukar vara den vanliga tiden.
När det däremot uppstår större driftstörningar och förseningar i vår verksamhet, till exempel att en insamlingsrunda blir så pass påverkad att den behöver slutföras eller köras på en annan dag, då publiceras den informationen på kommunens sida för Avbrott och avvikelser.
Period för hämtning vid fritidshus
Vi tömmer behållare mellan 15 april - 15 oktober, på områdets ordinarie tömningsdag.
Om du använder ditt fritidshus även under vinterhalvåret, väljer du istället ett helårsabonnemang.
Vad gäller för dig med hemkompost?
Udda eller jämn vecka? Vilken dag? Det beror på när ditt område normalt har sophämtning och om området har erbjudits separat sortering av matavfall. Mer information om vad som gäller dig med hemkompost hittar du här.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se