Sophämtning
Insamlingen utförs i egen regi, även på de delar av landsbygden som tidigare hämtades via entreprenör. Hämtning ska ske vid samtliga bebodda eller nyttjade fastigheter. Oavsett var du bor, är du välkommen att kontakta vår kundtjänst med dina frågor.
I samband med omställning till nytt insamlingssystem med separat insamling av mat- och restavfall börjar vi samtidigt införa fastighetsnära insamling av papper- och plastförpackningar. Efter en lagändring 2024 är det numera obligatoriskt att sortera ut och lämna matavfall separat. Det gäller alla. Fastighetsnära insamling av förpackningar ska vara utbyggt av kommunerna till 2027. Att sortera ut sina förpackningar av papper, plast, glas och metall är däremot inget nytt. Det har varit ett lagkrav ändå sedan 90-talet.
Det händer mycket inom avfallshantering och återvinning. Att göra stora omställningar för ett nytt insamlingssystem tar tid.
Vi är glada för all respons som vi fick vid en tidigare kundnöjdhetsmätning Pdf, 57.7 kB, öppnas i nytt fönster. bland kommunens medborgare. Svaren har vi med oss i vår planering för framtiden.
Fastighetsägarens ansvar
Din behållare och din fastighet är vår arbetsmiljö. En normal insamlingsrunda omfattar ca 500 kärl som ska tömmas. För att sophämtningen ska fungera behöver vi hjälpas åt. Som fastighetsägare ansvarar du för att:
- Senast klockan 6 på hämtningsdagen ska du köra fram avfallsbehållaren till tömningsplatsen. Placera med draghandtaget ut mot gatan.
- Du ska snöröja och halkbekämpa vägen fram till behållaren och hålla kärlet fritt från snö och is.
- Soporna ska vara förpackade och locket ska gå att stänga.
- Om det finns soprum ska soporna förvaras i kärlet och rummet ska hållas rent.
- Behållaren ska hållas ren.
- Trädgårdsavfall och lös aska hör inte hemma i behållaren.
- Vägar som behöver användas av hämtningsfordon och eventuella vändytor behöver vara framkomliga, hårdgjorda och dimensionerade för hämtningsfordon, oavsett väderlek eller tidpunkt på året. Minst 3,5 meter fri bredd och 4 meters fri höjd.
- Avfallsföreskrifter och avfallstaxa innehåller mer information.
Sophämtningsturer inom tätorten
Här ser du sophämtningsturer för centrala Tidaholm. Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Om du bor i ett område som har ställts om till det nya insamlingssystemet avser den här indelningen tömningen av Kärl 1, mat- och restavfall. Tömningsdag för Kärl 2, papper- och plastförpackningar hittar du här.

Sophämtningsturer utanför tätorten
Dag för ordinarie tur är en förenklad och översiktig information. Bor du till exempel längs med en väg som leder vidare mot ett annat område kan din fastighet istället vara inlagd för tömning i det områdets körschema. Kontakta gärna kundtjänst VA/Avfall och fråga vad som gäller just din fastighet.
Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Om du bor i ett område som har ställts om till det nya insamlingssystemet avser den här indelningen tömningen av Kärl 1, mat- och restavfall. Tömningsdag för Kärl 2, papper- och plastförpackningar hittar du här.
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Agnetorp, Baltak, Klämmesbo, Källefall, Liden, Madängsholm |
Tisdag | Bosarp, Dimbo, Ekedalen, Ettak, Härja, Kungslena, Varpaliden, Velinga, Vättak (öster väg 26) |
Onsdag | Fröjered, Hömb, Kavlås |
Fredag | Hellidsberget, Rosenberg, Folkabo, Suntak, Suntakstan |
Veckodag | Område |
---|---|
Måndag | Bredsjön, Blåhult, Daretorp, Gälleberg, Hadäng, Vitared, Älgarås |
Tisdag | Bäck, Dvärstorp, Hångsdala, Kymbo, Ottravad, Vättak (väster väg 26), Östra Gerum |
Kärl 2, tömningsdag i områden med nytt insamlingssystem
Om du bor i ett område som har ställts om till det nya insamlingssystemet avser den här tabellen tömningen av Kärl 2, pappers- och plastförpackningar.
Tänk på att röda dagar kan påverka ordinarie tömningsdag.
Veckodag | Område |
---|---|
Torsdag | Södra Helliden, Folkabo tätort - startvecka nr 12 |
Torsdag | Enebacksområdet, Siggestorp - startvecka nr 20 |
Ändrade tömningsdagar 2025
Vecka | Ordinarie hämtningsdag | Hämtning utförs |
---|---|---|
16 | fredag 18/4 | torsdag 17/4 |
17 | måndag 21/4 | tisdag 22/4 |
tisdag 22/4 | onsdag 23/4 | |
onsdag 23/4 | torsdag 24/4 | |
torsdag 24/4 | fredag 25/4 | |
18 | torsdag 1/5 | fredag 2/5 |
22 | torsdag 29/5 | fredag 30/5 |
23 | fredag 6/6 | torsdag 5/6 |
25 | fredag 20/6 | torsdag 19/6 |
52 | publiceras under hösten 2025 | |
1 - 2026 | publiceras under hösten 2025 | |
2 - 2026 | publiceras under hösten 2025 |
Driftstörningar och förseningar
Det är viktigt att du ställer fram ditt kärl redan på morgonen och låter det stå kvar framställt tills att vi har tömt. På tömningsdagen kan dina sopor hämtas när som helst, både tidigare och senare än vad man kan uppleva brukar vara den vanliga tiden.
När det däremot uppstår större driftstörningar och förseningar i vår verksamhet, till exempel att en insamlingsrunda blir så pass påverkad att den behöver slutföras eller köras på en annan dag, då publiceras den informationen på kommunens sida för Avbrott och avvikelser.
Period för hämtning vid fritidshus
Vi tömmer behållare mellan 15 april - 15 oktober, på områdets ordinarie tömningsdag.
Om du använder ditt fritidshus även under vinterhalvåret, väljer du istället ett helårsabonnemang.
Vad gäller för dig med hemkompost?
Udda eller jämn vecka? Vilken dag? Det beror på när ditt område normalt har sophämtning och om området har ställts om till nytt insamlingssystem med separat sortering av matavfall. Mer information om vad som gäller dig med hemkompost hittar du här.
Kontakt
VA/Avfall
Kundtjänst
Telefon: 0502-60 62 00
Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)
E-post: va.avfall@tidaholm.se