Nytt insamlingssystem

Information senast uppdaterad 2025-02-12. Sidan är under uppbyggnad och kommer inom kort att utökas med mer information. Gör gärna ett återbesök.

Vintern 2025 går statskottet för kommunens omställning till separat insamling av mat- och restavfall. Vi börjar med småhus och fritidshus.

Först ut blir två testområden, Södra Helliden och tätorten i Folkabo. Dessa bostadsområden kommer att få sina nya kärl utställda under slutet av vecka 8, med en första tömning av mat- och restavfall vecka 10.

Samtidigt som vi startar separat insamling av mat- och restavfall, kommer man även få ett delat kärl för insamling av plast- och pappersförpackningar. Fastighetsnära insamling av förpackningar vid bostäder ska vara utbyggt till 1 januari 2027. Det innebär att det blir två kärl vid utställningen:

  • Kärl 1 - delat kärl för mat- och restavfall
  • Kärl 2 - delat kärl för insamling av papper- och plastförpackningar
Bild som visar kärlen i kommunens nya insamlingssystem för avfall. Kärl 1 för mat- och restavfall. Kärl 2 för papper- och plastförpackningar.

Vad händer nu?

Information är på väg ut till fastighetsägarna med bostadsfastigheter inom dessa två testområden. Där ger vi mer information om när och hur omställningen kommer gå till. Vad man själv behöver göra och vad vi ska göra. Med brevet kommer också en inbjudan att träffa oss på plats i området, innan utställningen sker. Det blir ett bra tillfälle att ställa frågor. Vi kommer att visa de nya kärlen och utrustningen.

Tillsammans med kärlens utställning levererar vi ett startpaket med matavfallspåsar, en ventilerad hållare och en sorteringsguide. I paketet ingår även en Minimizer som hjälper till att packa ihop mjukplasten till mindre volym och en Miljö-tratt för att sortera ut flytande matfett och olja från matavfallet. På ÅVC, återvinningscentralen kan du nu lämna in flytande matfett till oss för separat återvinning.

För dig som bor utanför testområde

Här sker inga förändringar just nu. Du får fortsätta att lämna mat- och restavfall i samma påse ett tag till.

Under omställningen till det nya insamlingssystemet behöver vi hantera varje område i tur och ordning. Det innebär att vi inte kan ta emot dina eventuella val i förväg.

Utvärdering

När testområdena har varit i gång med det nya insamlingssystemet under ett par månader kommer vi att göra en utvärdering. Under våren skickar vi ut en enkät till fastighetsägarna där vi vill samla in synpunkter på vår information och praktiskt utförande.

Etappvis fortsättning - vad händer senare

Efter vårens utvärdering av testområden kommer omställningen till separat insamling av mat- och restavfall fortsätta, område för område, tills hela kommunen har det nya systemet på plats.

Vi kommer att presentera en tidslinje för fler områden. Det är en stor omställning som sker i kommunen och den kommer att pågå under en längre tid.

Innan det blir dags för just ditt område kommer du som fastighetsägare att få mer information från oss.

Under omställningen till det nya insamlingssystemet behöver vi hantera varje område i tur och ordning. Det innebär att vi inte kan ta emot dina eventuella val i förväg.

Flerbostadshus och verksamheter

Vi börjar omställningen med småhus och fritidshus. Det innebär att du som äger flerbostadhus eller företagsfastighet kommer att få vänta på din tur ett tag till. Om du inte har fått ett informationsbrev från oss, gäller det även om din fastighet ligger i ett område där omställning pågår.

I nästa skede kommer omställningen givetvis omfatta även flerbostadshus (med eller utan samlokaliserade verksamheter) och företag/verksamheter.

Vår information till ägare av flerbostadshus kommer att inriktas mot deras behov och förutsättningar när det gäller mat- och restavfall samt den fastighetsnära insamlingen av förpackningar. Dessa fastigheter har fler former av abonnemang.

För företagsfastigheter kommer informationen också se annorlunda ut. De omfattas av kravet på separat insamling av mat- och restavfall via kommunen. Däremot gäller andra förutsättningar för förpackningsavfall.

Den information som står på kommunens hemsida vänder sig just nu främst mot småhus och fritidhus.

Kan man tacka nej?

Nej, du kommer inte längre kunna tacka nej. Genom en lagändring 2024 är det numera obligatoriskt att sortera ut och lämna matavfall separat. Det gäller alla. Den tidigare frivilligheten har tagits bort. Att sortera ut sina förpackningar av papper, plast, glas och metall är däremot inget nytt. Det har varit ett lagkrav ända sedan 90-talet.

Nya systemet innebär två kärl

  • Du får ett delat 240 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har 140 eller 240 L.
  • Du får ett delat 370 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har ett 370 L.
  • Kärl 2 är ett delat 370 L kärl för papper- och plastförpackningar. Samma storlek för alla.

Kärlen är uppmärkta med dekaler, både symbol och text. Det gör det enkelt att sortera rätt. Det finns en etikett med fastighetens adress på sidan. Det gör det lätt att hålla ordning på vart kärlet hör hemma, framför allt på platser med gemensam tömningsplats. Kärlen har också en RFID-tagg för digital avläsning på sopbilen. Den hjälper oss att se till att rätt kärl blir tömt, underlättar hantering av eventuella avvikelser och ger statistisk som kan bidra till en effektivare insamling.

Kärlens mått i centimeter (cm)

Volym

Djup

Bredd

Höjd

Uppdelning av fraktioner

240 L

73

59

106

144 L restavfall, 96 L matavfall

370 L

82

77

111

222 L pappers-, 148 L plastförpacknignar

Lägg till extra utrymme runt varje behållare. De behöver stå fritt för att lätt kunna flyttas var för sig och utan att haka i varandra.

Så här påverkas tömningsavgiften

De flesta av våra kunder får inte någon ändring alls. Ett delat 240 L kärl har samma tömningsavgift som ett tidigare 140 L kärl hade, 1267 kr/år.

Du som även tidigare hade ett 240 L kärl, får lägre årskostnad med det delade kärlet. Om storleken inte räcker till, trots att du sorterar ut allt som inte får lämnas som rest- eller matavfall, tar du kontakt med oss för att byta till en större storlek.

Tömningsavgift för ett delat 370 L kärl är 2854 kr/år. Det är samma tömningsavgift som 370 L kärlet hade även innan omställningen.

Tömning av kärl 2, papper- och plastförpackningar, kommer att synas som en tjänst på din faktura men är för närvarande kostnadsfri.

Fritidshus

Tömningsavgifterna ovan avser helårsabonnemang. Har din fastighet hämtning som fritidshus är principerna vid omställningen likadana men tömningsavgiften är halva kostnaden eftersom hämtning bara utförs mellan 15 april - 15 oktober.

Placering av kärl inför tömning

Var uppmärksam på var de nya kärlen placeras vid utställningen. De allra flesta har redan bra hämtplatser men på några fastigheter kan det behövas en justering, för att de ska vara lätt tillgängliga. De nya kärlen placeras där de ska stå inför tömning.

Kärlets draghandtag ska även i fortsättningen vara vänt ut mot vägen.

Hemkompost - det här gäller

För att nå miljömålen vill vi helst att alla lämnar allt matavfall till oss. Då kan vi ta tillvara både på energin och de värdefulla näringsämnena, som omvandlas till biogas och biogödsel. Men det är fortfarande tillåtet att ta hand om sitt matavfall själv, under förutsättning att det görs på rätt sätt:

  • kompostering ska ske i en isolerad och skadedjurssäker behållare. Den förmultnade restprodukten ska användas som jordförbättring i fastighetens rabatter eller trädgårdsland.
  • kompostering ska vara skriftligt anmäld till kommunens miljöenhet, Hållbar Utveckling.

Behöver du göra ett aktivt val för fastighetens sophämtning?

  • Ja, om du inte avser att lämna matavfallet till oss. Det gäller även dig som hemkomposterar idag. Ta kontakt med oss på avfallsenheten och gör ett aktivt val. Du kan behöva skicka in kopia av miljökontorets bekräftelse på din anmälan om hemkompost, om den inte redan finns registrerad hos oss. Väljer du att inte göra ett aktivt val får fastigheten automatiskt ett standardabonnemang och börjar lämna både mat- och restavfall till oss.

När vi nu ställer om till obligatorisk utsortering av matavfall (till kommunen eller egen hemkompost) får alla tillgång till 14-dagarstömning. Även du som väljer att hemkompostera kommer att använda de nya kärlen. Insidan av locket för matavfall får däremot ett extra märke som talar om för oss vid tömning, att facket ska vara tomt, på grund av eget omhändertagande.

Tömningsavgift

Avfallstaxans tidigare kostnadsreducering för hemkompostering upphör. Hemkompostering är jämställt med att lämna matavfall till kommunens insamling. Det innebär också att två grannar som båda hemkomposterar nu kan ansöka om gemensam behållare, vilket inte tidigare varit möjligt. Om ni bestämmer att dela lika på tömningsavgiften för ett delat 240 L kärl, 1267 kr/år, blir det 634 kr var. Det blir samma årskostnad som tidigare tömning av restavfall var fjärde vecka.

Fritidshus

Tömningsavgifterna ovan avser helårsabonnemang. Har din fastighet hämtning som fritidshus är principerna vid omställningen likadana men tömningsavgiften är halva kostnaden eftersom hämtning bara utförs mellan 15 april - 15 oktober.

Vad händer om du inte kan ställa fram kärl inför utbytesdagen?

Hör av dig till en granne och be om hjälp. För att tömningen ska fortsätta att fungera behöver vi få byta ut alla kärl. De är de nya kärlen som kommer att tömmas efter omställningen.

Om vi inte kunde samla in ditt gröna kärl behöver du i stället själv lämna in det till oss på ÅVC, återvinningscentralen. Ta kontakt med personalen för att få inlämningen registrerad på fastighetens adress. Om kärl inte lämnas tillbaka kan debitering komma att ske.

Mer information

Du hittar ännu mer information på sidorna för Mat- och restavfall och Förpackningar.

Tycker du att det saknas någon information eller att något är otydligt? Hör då görna av dig till oss. Vi tar gärna emot dina synpunkter och frågor. Vi vill att vår information ska vara bra och enkel att förstå.

Kontakt

VA/Avfall

Kundtjänst

Telefon: 0502-60 62 00

Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)

E-post: va.avfall@tidaholm.se

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:12 februari 2025