Nytt insamlingssystem

Nu pågår kommunens omställning till ett nytt insamlingssystem med separat insamling av mat- och restavfall. Det är en stor omställning som sker i etapper och kommer att pågå under en längre tid.

Samtidigt som vi inför separat insamling av mat- och restavfall börjar vi också med fastighetsnära insamling av förpackningar, som ska vara utbyggt av kommunerna vid bostäder till 2027.

Det innebär att det blir två kärl för vanliga hushåll:

  • Kärl 1 - delat kärl för mat- och restavfall
  • Kärl 2 - delat kärl för insamling av papper- och plastförpackningar

Hos flerbostadshus, företag och verksamheter kan behållare, storlekar och tömningsintervall vara annorlunda.

Hur ser kärlen ut?

På den här filmen Länk till annan webbplats. visar vi de nya kärlen och den utrustning som ingår i startpaketet.

Bild som visar kärlen i kommunens nya insamlingssystem för avfall. Kärl 1 för mat- och restavfall. Kärl 2 för papper- och plastförpackningar.

Det här har hänt under våren och sommaren

Fyra bostadsområden har gått över till det nya insamlingssystemet:

  • Två testområden var först ut, Södra Helliden och Folkabo (tätorten).
  • Etapp 2, Enebacken och Siggestorp.

Premiärtiden har varit lyckad i alla områden. När matavfallet har lämnats över till biogasanläggningen i Falköping har visuella besiktningar skett. Utifrån vad som har kunnat ses vid tippning, har det bara varit matavfall och i rätt sorts papperspåsar i lasterna. Det gör oss riktigt glada att alla är så bra på att göra rätt. Det är extra viktigt att just matavfallet är rätt sorterat eftersom biogödseln, som blir slutprodukten i biogasanläggningen, ska återföras som näring till jordbruksmark.

Även restavfallet har sett bra ut. Ett mindre antal kärl har ibland inte kunnat tömmas på grund av felsortering. Den vanligaste orsaken har varit att förpackningar har lagts i facket för restavfall. Flera av dessa fastighetsägare har hört av sig och fått mer information om hur det ska fungera och vad man behöver förbättra. Kontakterna är uppskattade. Vi gör detta tillsammans och alla synpunkter och frågor är välkomna.

Hösten 2025 - utbyggnaden fortsätter

Närmast på tur är bostadsfastigheter på:

  • Filaregatan, Svarvaregatan, Åstorpsvägen, Rosenbergsvägen och Malmhultsvägen
  • Rosenberg
  • Hellidsberget
  • Stormsvalan
  • Stensiken

Information kommer att landa i brevlådan hos dig som är fastighetsägare, cirka två veckor innan det är dags för ditt område.

I utskicket står information om hur och när bytet kommer att går till. Vad du själv behöver göra och vad vi ska göra. Med brevet kommer också en inbjudan till ett informationsmöte, där du kan ställa frågor och bekanta dig med de nya kärlen och utrustningen.

Du får ett startpaket tillsammans med kärlen:

  • Matavfallspåsar och en ventilerad påshållare
  • Sorteringsguide
  • Minimizer - hjälper dig att pressa ihop mjukplast
  • Mijötratt - hjälper dig att sortera ut flytande matfett och matolja

För dig som bor utanför höstens planerade områden

Här sker inga förändringar just nu. Du får fortsätta att lämna mat- och restavfall i samma påse ett tag till. Under omställningen till det nya insamlingssystemet behöver vi hantera varje område i tur och ordning. Det innebär att vi inte kan ta emot dina eventuella val i förväg.

Vintern 2025/2026 - paus

Det är en stor omställning som sker i kommunen. Den kommer att pågå under en längre tid. Omställningstakten styrs även av leveranser av kärl och fordonsbyten.

  • Fler kärl och nya fordon behöver leveras innan vi kan fortsätta med fler etapper.

Våren 2026 - fler områden ansluts

  • Fler områden kommer att anslutas. Plan presenteras i början av året.

Enkät - Så tyckte våra testområden om de nya kärlen

Före sommaren fick fastighetsägare i de första fyra bostadsområdena möjlighet att medverka i en utvärdering av omställningen och den första tiden med det nya insamlingssystemet. Tack för er medverkan!

De områden som deltog var Södra Helliden, Folkabo (tätort), Enebacken och Siggestorp.

Enkäten gav oss både positiva och kritiska synpunkter som är värdefulla inför den fortsatta utrullningen. I denna sammanställning presenteras fastighetsägarnas svar pdf, 411.9 kB, öppnas i nytt fönster. och hur vi går vidare med olika synpunkter. Du kan också titta på en kort film om utvärderingen på kommunens Play-portal Länk till annan webbplats..

Flerbostadshus, företag och verksamheter

Du som fastighetsägare kommer att få mer information av oss innan det är dags. Den kommer att vara inriktad för andra behov och förutsättningar, som kan se annorlunda ut jämfört med småhusfastigheter.

Kan man tacka nej?

Nej, du kommer inte längre kunna tacka nej. Genom en lagändring är det numera obligatoriskt att sortera ut och lämna matavfall separat. Det gäller alla. Den tidigare frivilligheten har tagits bort. Att sortera ut sina förpackningar av papper, plast, glas och metall är däremot inget nytt. Det har varit ett lagkrav ända sedan 90-talet.

Varför står det i Avfallstaxan att man kan välja ett osorterat abonnemang?

När Avfallstaxan trädde i kraft 2022, fanns ännu inte lagkravet för obligatorisk utsortering av matavfall. Då var det fortfarande frivilligt och man kunde välja ett abonnemang med blandat mat- och restavfall, mot en högre tömningsavgift. Det möjligheten finns inte längre.

Kommunens Avfallsföreskrifter reviderades inför 2025 och är i linje med gällande lagstiftning. När Avfallstaxan revideras nästa gång, kommer den också att uppdateras till nuvarande förutsättningar.

Nya systemet innebär två kärl

  • Du får ett delat 240 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har 140 eller 240 L.
  • Du får ett delat 370 L kärl för mat- och restavfall, om fastigheten idag har ett 370 L.
  • Kärl 2 är ett delat 370 L kärl för papper- och plastförpackningar. Samma storlek för alla.

Kärlen är uppmärkta med dekaler, både symbol och text. Det gör det enkelt att sortera rätt. Det finns en etikett med fastighetens adress på sidan. Det gör det lätt att hålla ordning på vart kärlet hör hemma, framför allt på platser med gemensam tömningsplats. Kärlen har också en RFID-tagg för digital avläsning på sopbilen. Den hjälper oss att se till att rätt kärl blir tömt, underlättar hantering av eventuella avvikelser och ger statistisk som kan bidra till en effektivare insamling.

Kärlens mått i centimeter (cm)

Volym

Djup

Bredd

Höjd

Uppdelning av fraktioner

240 L

73

59

106

144 L restavfall, 96 L matavfall

370 L

82

77

111

222 L restaavfall, 148 L matavfall eller

222 L pappers-, 148 L plastförpackningar

Lägg till extra utrymme runt om varje behållare. De behöver stå fritt för att lätt kunna flyttas var för sig och utan att haka i varandra.

Kan det tillkomma kärl?

Ja, det kan senare tillkomma kärl för fastighetsnära insamlig av flera sorters förpackningsmaterial.

Varför blir det minsta kärlet större?

240 L är den minsta kärlstorleken som fungerar att använda som delad behållare.

Vad händer med kärlen som vi samlar in?

De insamlade kärlen kommer att fortsätta användas i vår verksamhet. Det är bara de kärl som är utslita eller trasiga, som kommer att malas ner och materialåtervinnas till nya kärl.

Vad är en RFID-tagg?

Vi fortsätter att digitalisera vår verksamhet och våra fordon. Digitala stöd hjälper oss att se till att rätt kärl blir tömt på rätt dag, underlätter hantering av eventuella avvikelser och ger statistik som kan bidra till en effektivare insamling.

På våra kärl finns nu en liten rund RFID-tagg, som i våra datasystem är kopplad till fastighetens tjänst för tömning. Med hjälp av taggen registreras tömningen automatiskt när lyftarmen på sopbilen lyfter och tömmar kärlet. Vi kan även registrera avvikelser manuellt i samband med tömning. Avvikelser kan till exempel vara:

  • Hinder som gjort att tömning inte kunnat utföras
  • Överfulla kärl
  • Felsortering
  • Löst avfall
  • Felplacerade eller ej framställda kärl

Så påverkas tömningsavgiften

De flesta av våra kunder får inte någon ändring alls. Ett delat 240 L kärl har samma tömningsavgift som ett tidigare 140 L kärl hade, 1267 kr/år.

Du som även tidigare hade ett 240 L kärl, får lägre årskostnad med det delade kärlet. Om storleken inte räcker till, trots att du sorterar ut allt som inte får lämnas som rest- eller matavfall, tar du kontakt med oss via telefon eller epost så hjälper vi dig att byta till en större storlek.

Tömningsavgift för ett delat 370 L kärl är 2854 kr/år. Det är samma tömningsavgift som 370 L kärlet hade även innan omställningen.

Tömning av kärl 2, papper- och plastförpackningar, kommer att synas som en tjänst på din faktura men är för närvarande kostnadsfri.

Fritidshus

Tömningsavgifterna ovan avser helårsabonnemang. Har din fastighet hämtning som fritidshus är principerna vid omställningen likadana men tömningsavgiften är halva kostnaden eftersom hämtning bara utförs mellan 15 april - 15 oktober.

Placering av kärl

Var uppmärksam på var de nya kärlen placeras vid utställningen. De allra flesta har redan bra hämtplatser men på några fastigheter kan det behövas en justering, för att de ska vara lätt tillgängliga. De nya kärlen placeras där de ska stå inför tömning.

Kärlets draghandtag ska även i fortsättningen vara vänt ut mot vägen.

Större mängd restavfall

Räcker inte ett delat 370 kärl, trots att alla förpackningar sorteras ut och lämnas separat till återvinning?

För hushåll som av olika anledningar behöver lämna en större mängd restavfall, exempelvis blöjor, finns möjlighet att lägga till abonnemang för restavfall.

Ta kontakt med oss via telefon eller e-post så hjälper vi dig!

Hemkompost - det här gäller

På sidan för mat- och restavfall finns information om hemkompost och vad som gäller för att få ta hand om sitt matavfall själv.

För att nå miljömålen vill vi helst att alla lämnar allt matavfall till oss. Då kan vi ta tillvara både på energin och de värdefulla näringsämnena, som omvandlas till biogas och biogödsel. Men det är fortfarande tillåtet att ta hand om sitt matavfall själv, under förutsättning att det görs på rätt sätt.

Vad händer om du inte kan ställa fram kärl inför utbytesdagen?

Hör av dig till en granne och be om hjälp. För att tömningen ska fortsätta att fungera behöver vi få byta ut alla kärl. De är de nya kärlen som kommer att tömmas efter omställningen.

Om vi inte kunde samla in ditt gröna kärl behöver du i stället själv lämna in det till oss på ÅVC, återvinningscentralen. Ta kontakt med personalen för att få inlämningen registrerad på fastighetens adress. Om kärl inte lämnas tillbaka kan debitering komma att ske.

Gemensamma kärl eller uppehåll i hämtning

Vi har gemensam avfallsbehållare och delar kärl med en granne

Finns delningen registrerad hos oss, skriftligt ansökt och beviljad? Då fortsätter beslutet att gälla även efter omställning av insamlingssystem. Skillnaden blir att delning nu kommer avse både kärl 1 och 2.

Båda fastigheterna får information om omställning. Kärl ska ställas fram och bytas ut på den fastighet som är registrerad som hämtplats. Från den andra fastigheten ska kärlen redan vara hemtagna, när beslut om delning fattades.

Pågående uppehåll i hämtning

Ett beviljat uppehåll i sophämtning fortsätter att gälla för beslutad tidsperiod, även vid omställning av insamlingssystem. Men fastighetens gröna kärl måste vi ändå få byta ut, när det är dags för området att få nytt insamlinssystem. De är de nya kärlen som kommer att tömmas efter omställningen, när nuvarande uppehåll löper ut.

Har du hyresgäster?

När du hyr ut en fastighet eller lokal behöver du informera dina hyresgäster. Det är ditt ansvar som fastighetsägare. Du behöver tala om vilka förändringar som sker och styra upp hur sortering och avfallshantering ska göras i fortsättningen.

Översättning till fler språk

Vårt informationsmaterial skrivs på svenska. Har du behov av sorteringsguide och symboler på flera språk tipsar vi om Sveriges Avfallsportal - Sopor.nu - där det finns en standardguide för sortering på över 30 olika språk. Länk till annan webbplats. Materialet är fritt att ladda ner för utskrift.

Nationellt skyltsystem för sortering

Igenkänningsfaktorn är viktig. Den ökar om vi är fler som använder samma symboler.

  • Vi använder symbolerna i det nationella skyltsystemet för avfallssortering på kärlen i kommunens nya insamlingssystem.
  • Återvinningsstationerna för förpackningar, ÅVS, är redan omskyltade.
  • Även återvinningscentralen, ÅVC, kommer att skyltas om.
  • Symbolerna används också av producenterna på många olika sorters förpackningar.
  • Du som äger ett flerbostadshus, företag eller verksamhet kan skapa ett konto på Sverigesorterar.se - för att ladda ner symbolerna. Länk till annan webbplats. Här kan du också ta del av mer information, kampanjmaterial, foton och goda exempel från andra flerbostadshus när det gäller till exempel omskyltning av miljöhus. Materialet är fritt att ladda ner för utskrift.

Tjänar samhället på förändringarna?

Ja, alla vinner när vi återvinner. Det är en hållbar utveckling. Rätt sorterat är avfall en resurs som kan återvinnas och bli till nya produkter eller energi. Den miljöbelastning som uppstår av transporter motiveras av de betydande miljövinster som uppnås när vi sorterat vårt avfall. Men självklart är det bra om man packar ihop avfallet så mycket som möjligt, för att bidra till att minska transporterna. Stoppa de mindre förpackningarna i de större, så tar de mindre plats både hemma hos dig och hos oss.

Mer information

Du hittar ännu mer information på sidorna för Mat- och restavfall och Förpackningar.

Tycker du att det saknas någon information eller att något är otydligt? Hör då görna av dig till oss. Vi tar gärna emot dina synpunkter och frågor. Vi vill att vår information ska vara bra och enkel att förstå.

Kontakt

VA/Avfall

Kundservice

Telefon: 0502-60 62 00

Telefontid: Måndag - torsdag 8-16, fredag 8-15 (lunchstängt 12-13)

E-post: va.avfall@tidaholm.se

Sidansvarig:

Senast uppdaterad:4 november 2025